Sitoutumalla psykoterapiaan sitoudut oman hyvinvointisi lisäämiseen

 

Kuvittele, että riippumatta siitä millainen päiväsi tai mielialasi on tänä päivänä, huolimatta sitä mitä kaikkea olet lähiaikoina kohdannut, voisit luottavaisin mielin joka hetki tulla ja istahtaa omien asioidesi äärelle toisen ihmisen kanssa. Ihmisen, joka on juuri sinua varten ja auttaa sinua näkemään elämääsi hieman kauempaa. Tukien sinua haasteissasi ja pysähtymällä kanssasi voimavarojesi äärelle, vaikka itse et aina näkisikään niitä selkeästi. Kuvittele, että siinä hetkessä saisit olla juuri se joka olet. Täynnä asiaa tai ajatuksia vailla, surullinen tai iloinen, innostunut tai innoton. Juuri sellainen kuin olet, juuri sen fiiliksen kanssa, joka sinulla sillä hetkellä on. Olisit täysin rehellinen itsellesi ja sitä kautta toiselle ihmisille. Ja juuri niin olisi hyvä.

 

Psykoterapiassa voit olla oma itsesi

Psykoterapiassa on arvokasta, että oppiessasi luottamaan minuun psykoterapeuttinasi, uskallat kaikkina hetkinä olla rehellinen itsellesi ja juuri sellainen kuin olet. On voimauttavaa huomata, että juuri tämä asioiden ja itsesi rehellinen sekä avoin tarkastelu on arvokasta! On hyödyllisempää psykoterapiaprosessin kannalta, että ne säröt tai haavoittuvuudet tulevat esille kuin se, että ne jäisivät piiloon.

Vaatii rohkeutta olla keskeneräisten ajatustensa tai jumittuneiden käsitysten kanssa itsestä avoin toiselle. Minä psykoterapeuttina kuitenkin ajattelen, että tässä ihmisen uskalluksessa on jotain äärimmäisen kaunista ja koskettavaa. Se, että uskallat olla totta tässä hetkessä juuri niine kaikkine asioinesi ja ajatuksinesi luo lujan pohjan muutokselle. Jos et näe tai rohkene tuoda kaikkia puolia itsestäsi tapaamiseen heti, ei myöskään haittaa. Osa psykoterapiaprosessia on  myös luottamuksen kasvattaminen siihen, että näin voi ja on hyvä tehdä. Myös tässä luottamuksen kasvattamisessa minä voin olla apunasi. Tapaamisten edetessä voit pikku hiljaa vakuuttua, että kaikki se mitä olet ja ajattelet saa olla. Yhdessä voimme pohtia mitä lisää tarvitset ajatteluusi tai tapaasi toimia, että löydät rinnalle myös uudenlaisia tapoja ajatella ja toimia.

Psykoterapiassa sinun ei tarvitse “olla parhaimmillasi”

Psykoterapia tapaamiseen sinä voit tulla juuri sen olotilan kanssa mikä sinulla on. Terapiassa ei tarvitse “olla kunnossa ja jaksava” kunhan fyysisesti olet terveenä. Sairaana psykoterapiaan ei kannata raahautua vaan suoda itsellesi tarvitsemasi lepo.

Jos sinusta tuntuu  joku kerta, että päässäsi ei ole ajatustakaan ja tuntuu ettei ole mitään sanottavaa, se ei haittaa. Se ei kuitenkaan estä emmekö voisi asioita yhdessä tarkastella. Voimme tehdä erilaisia harjoituksia omien tavoitteidesi pohjalta ja yleensä ajatukset pääsevät taas liikkeelle. Ajattelen, että viikottaiset tapaamiset läpi terapiavuoden mahdollistavat monenlaisien tilanteiden ja fiilisten läpi käynnin, joita voimme yhdessä tarkastella. Voi olla myös arvokasta huomata, että vaikka et olisikaan “parhaimmillasi” niin käynnistä voi olla hyötyä kun huomaat saavasi olla rauhassa oman olotilasi kanssa toisen ihmisen kanssa. Olotilasi on totta ja saat jakaa sen toisen kanssa. Joillekin asiakkaille juuri nämä kerrat ovat niitä merkittävimpiä  ja sen kautta voi rohkaistua olemaan myös muiden ihmisten seurassa juuri sellaisena kuin on, juuri sen olotilan kanssa joka sillä hetkellä on.

 

 

 Psykoterapia tapaamiseen voit tulla juuri sen olotilan kanssa mikä sinulla on.

Terapiassa ei tarvitse “olla kunnossa ja jaksava” , päinvastoin.

Psykoterapia vaatii sinulta taitoa sitoutua

Ratkaisukeskeisessä psykoterapiassa voidaan joustavasti sopia millä tavalla tapaamme. Osan asiakkaideni kanssa tapaamme kerran viikossa, osan kaksi kertaa viikossa, kahden viikon välein yhdistetyllä ajalla 45 min+45 min tai 45 minuutin ajalla kahden viikon välein. Psykoterapia tapaamisia saatetaan suunnitellusti harventaa loppua kohden, jolloin pääset myös huomaamaan kuinka pärjäät ilman viikottaisia tapaamisia.

Mikäli sairastumisen takia joudut peruuttamaan useamman kerran ajan niin harkitse tarvitsisiko sopia jollekin viikolle uutta tai seuraavalle useampaa aikaa. Varsinkin jos käyt kahden viikon välein voi helposti tulla käyntejä vain yksi kuukaudessa. Varsinkin terapian ensimmäisenä vuotena säännöllisin väliajoin tapahtuvat tapaamiset ovat suositeltavia.

Psykoterapia tapaamisten tiheydestä antaa suosituksen myös psykiatrisi/ hoitava lääkärisi b-lausunnossaan. Lausunnossa voi olla suositus käydä terapiassa joko 1 tai 2 kertaa viikossa. Jos käyt kerran viikossa tarkoittaa tämä vuoden aikana suunnilleen n. 40-45 tapaamista kun loma-ajat rajaa käyntien määrää. Kun jatkovuotta haetaan niin arvioidaan myös sitä onko terapiakäynnit toteutuneet suunniteltusti. Jatkohakemusta varten tarvitset psykiatrin lausunnon, jos terapiakäynnit ovat jääneet vähäisiksi, jos ne ovat toteutuneet epäsäännöllisesti, jos terapia on keskeytynyt tai jos terapiassa ei ole edistytty tavoitteiden mukaisesti. Jos terapia on toteutunut suunnitellusti, muunkin hoitavan lääkärin lausunto riittää.

Psykoterapeuttinasi myös minä sitoudun sinuun

Kun otan uuden asiakkaan terapiaan myös minä sitoudun sinuun. Tehtäväni on mahdollistaa, että ne tavoitteet, joita olet itsellesi asettanut alkaisivat työstymään ajatuksissasi. Toivon, että rohkenisit kertoa toiveistasi pitkin terapiaa millainen tapa sinulle sopii ja mihin erityisesti kaipaat tukea. Joku haluaa työskennellä erilaisten harjoitusten kanssa, osalle riittää asioiden käsittely keskustelemalla ja osan kanssa nämä vaihtelevat. Palaute pitkin matkaa minkä olet kokenut itsellesi hyödyksi auttaa myös minua löytämään uusia tapoja tukea sinua ja asioidesi työstöä. Sitoutuminen sinuun tarkoittaa myös, että tarvitessasi tiheämpiä terapiakäyntejä  pyrin ne sinulle järjestämään.

 

Sitoutumalla psykoterapiaan sitoudut oman hyvinvointisi lisäämiseen